snow-roads-car_1772121i

Sfaturi pentru manevrarea automobilului pe zăpadă

V-am oferit într-un articol anterior cele mai bune sfaturi pentru siguranţa rutieră pe timpul iernii. Dacă călătoria pe care trebuie să o faceţi este, totuşi, inevitabilă, trebuie să ţineţi cont că maşina se comportă diferit pe zăpadă şi gheaţă decât pe carosabilul uscat. Mai jos vă oferim câteva sfaturi privind manevrarea automobilului în condiţii de vreme nefavorabilă:

  • Acceleraţi şi deceleraţi uşor. Cea mai bună metodă pentru a evita alunecarea şi a recăpătata tracţiunea este să apăsaţi pedala de acceleraţie încet. Nu încercaţi să vă mişcaţi în grabă. Frânaţi din timp pentru a vă opri la semafor şi nu uitaţi că durează mai mult să vă opriţi pe drumuri acoperite cu gheaţă;
  • Conduceţi încet. Toate manevrele cer mai mult timp pe drumuri acoperite de gheaţă, zăpada sau polei. Accelerarea, oprirea, virarea – toate se petrec mai încet decât pe drumuri uscate. Acordaţi-vă timp de manevrare conducând încet;
  • Distanţa faţă de maşina din faţă ar trebui să fie dublată pe vreme nefavorabilă. Astfel vă oferiţi timpul şi distanța necesară în cazul în care trebuie să frânaţi brusc sau să vă opriţi complet;
  • Nu acceleraţi atunci când urcaţi cu maşina în pantă. Dacă accelerați pe drumuri acoperite de zăpadă, riscaţi ca roţile să se învârtă în gol. Încercaţi să obţineţi suficientă inerţie înainte de a începe urcarea pantei şi folosiţi-vă de acea inerţie pentru a ajunge în vârf. Atunci când coborâţi, reduceţi viteza şi mergeţi cât se poate de încet;
  • Nu vă opriţi în pantă decât dacă este absolut necesar. Nu există nimic mai dificil decât să încercaţi să porniţi la deal pe un drum îngheţat. Folosiţi-vă de inerţia pe care aţi obţinut-o înainte de a începe să urcaţi panta.
  • Staţi acasă. Dacă nu este absolut necesar să plecaţi, nu plecaţi. Chiar dacă dumneavoastră conduceţi bine pe zăpada, nu toţi şoferii se descurcă la fel de bine. Nu temptați soarta -  e mai sigur să urmăriţi zăpada din casa dumneavoastră.

Sursa: AAA Foundation for Traffic Safety

sunteti-pregatiti-pt-iarna

Sfaturi pentru şofatul pe timp de iarnă

Vremea severă din timpul iernii poate fi înfricoşătoare şi periculoasă pentru călătoriile auto. Tocmai de aceea, şoferii trebuie să fie bine informaţi şi să cunoască regulile de bază pentru siguranţă în caz de urgenţă. Fundaţia AAA pentru siguranţa rutieră avertizează şoferii să fie precauţi atunci când conduc pe vreme rea. AAA oferă sfaturi utile pentru toţi şoferii, din care vă prezentăm câteva mai jos:

  • Evitaţi să conduceţi atunci când sunteţi obosiţi. Dacă vă odihniţi adecvat înainte de a înfrunta vremea dificilă din timpul iernii, scădeţi semnificativ riscurile inerente;
  • Nu încălziţi automobilul într-o arie închisă, cum ar fi un garaj;
  • Asiguraţi-vă că anvelopele sunt umflate corespunzător;
  • Asiguraţi-vă că aveţi rezervorul plin cel puţin pe jumătate pentru a evita îngheţul motorului;
  • Dacă este posibil, evitaţi folosirea frânei de mână la temperaturi sub limita îngheţului;
  • Nu folosiţi pilotul automat atunci când conduceţi pe suprafeţe alunecoase (apă, gheaţă, zăpada, nisip);
  • Folosiţi centura de siguranţă de fiecare dată când vă urcaţi în automobil;

Mai jos vă oferim şi câteva sfaturi pentru călătoriile mai lungi din timpul iernii:

  • Urmăriţi prognoza meteo înainte de a pleca la drum lung pe timp de iarnă, mai ales dacă vă îndreptaţi către zone mai izolate. Amânaţi călătoria dacă buletinele meteo indică vreme foarte rea. Dacă nu puteţi amâna, informaţi prietenii şi cunoştinţele despre ruta dumneavoastră, destinaţia şi timpul estimat al sosirii;
  • Asiguraţi-vă întotdeauna că automobilul funcţionează excelent, prin verificarea periodică la service-urile auto autorizate;
  • Asiguraţi-vă că aveţi cel puţin jumătate de rezervor plin;
  • Luaţi cu dumneavoastră un telefon mobil cu bacteria încărcată, în care să aveţi memorate numerele la care puteţi suna în caz de urgenţă;
  • Luaţi cu dumneavoastră pături, mănuşi, căciuli, alimente şi apă, precum şi un minim de medicamente pentru situaţii de urgenţă;
  • Dacă vă împotmoliţi în zăpada, rămâneţi lângă autovehiculul dumneavoastră. Acesta vă va oferi un adăpost temporar şi va fi mai uşor pentru echipele de salvare să vă localizeze. Nu încercaţi să mergeţi dacă afară este furtună de zăpada. Este foarte uşor să pierdeţi automobilul din vedere şi să vă pierdeţi;
  • Nu vă obosiţi prea tare în cazul în care încercaţi să săpaţi pentru a scoate automobilul din zăpada;
  • Legaţi o bucată de material viu colorată de antenă sau în partea de sus a unui geam închis pentru a semnala faptul că aveţi nevoie de ajutor. Pe timpul nopţii, încercaţi să țineți lumina din interior aprinsă dacă este posibil. Aceasta nu consumă multă energie şi ajută echipajele de salvare să vă găsească mai uşor;
  • Asiguraţi-vă că ţeava de eşapament nu este înfundată cu gheaţă, zăpada sau noroi. Dacă aceasta este blocată în timp ce motorul este pornit, monoxidul de carbon eliminat de maşină poate intra în compartimentul pentru pasageri şi poate avea efecte letale;
  • Folosiţi orice aveţi la îndemână pentru a vă izola corpul împotriva frigului, inclusiv covoraşele auto, ziare sau hărţi de hârtie;
  • Dacă este posibil, ţineţi motorul pornit numai cât este necesar pentru a alunga frigul şi pentru a face economie de carburant.

Sursa: AAA Foundation for Traffic Safety

asfalt-zapada

Adaptarea la anvelopele de iarnă

Atunci când montează anvelopele de iarnă, şoferii trebuie să se obişnuiască cu manevrabilitatea şi caracteristicile acestora deoarece aceste sunt diferite de cele ale anvelopelor de vară sau all-season.

Anvelopele de iarnă noi au şanţurile căii de rulare mai adânci decât anvelopele folosite în restul anului. Adâncimea acestor caneluri permite noilor anvelope de iarnă să ofere tracţiune ridicată pe zăpadă, dar şoferii pot observa o uşoară reducere a răspunsului la manevrare.

Majoritatea anvelopelor de iarnă au calea de rulare mai moale, datorită compuşilor care îşi păstrează caracteristicile chiar şi la temperaturi extrem de joase. De asemenea, cele mai multe anvelope de iarnă au indici de viteză mai reduşi faţă de indicii anvelopelor de vară. Indiferent de indicele de viteză al anvelopei, viteza automobilului nu trebuie să depăşească viteza maximă indicată pentru tipul de anvelopă folosit.

Anvelopele sunt formate din multiple straturi de cauciuc, oţel şi material care necesită o perioadă de rulare pentru a atinge performanţa maximă şi pentru a vă oferi satisfacţie maximă. Câteva sute de kilometri de accelerare uşoară, manevrare în curbe şi frânare vor permite compuşilor din anvelope să funcţioneze la capacitate maximă.

Aşadar, atunci când montaţi anvelopele de iarnă este bine să ţineţi cont de diferenţele existente între noile anvelope şi cele pe care le-aţi folosit în restului anului şi să vă adaptaţi stilul de condus în mod corespunzător.