Cum sa calculezi timpul necesar calatoriei pe ploaie sau zapada

Zapada si viscolul au pus stapanire pe Romania de cateva zile si in ciuda eforturilor autoritatilor, multe drumuri sunt impracticabile din cauza nametilor. In aceasta perioada este indicat sa nu iesiti din casa si sa stati, pe cat posibil, adapostiti din calea intemperiilor.
Cu toate acestea, stim cu totii ca sunt anumite drumuri pe care nu le putem evita chiar si in aceste conditii. V-am amintit intr-o postare anterioara (Sfaturi pentru siguranta rutiera pe timp de iarna) care sunt lucrurile esentiale de care trebuie sa tineti cont atunci cand plecati la drum pe zapada, printre care si faptul ca trebuie sa mariti marja de timp pentru a ajunge la destinatie. Ei bine, cercetatorii londonezi au scos la iveala cateva masuratori care ne ajuta sa calculam timpul necesar deplasarii pe vreme mai putin favorabila.
Astfel, folosind o serie de camere capabile sa surprinda placutele de inmatriculare, plasate in diferite zone ale Londrei, o echipa de ingineri a calculat cu o precizie incredibila cum afecteaza vremea timpul necesar deplasarii pe strazile Londrei. Iata ce au descoperit:

crestere timp calatorie

Asadar, daca vedeti zapada cand va uitati pe geam dimineata, ar fi bine sa adaugati 10% la timpul necesar navetei pana la locul de munca. Cercetatorii au studiat si efectul temperaturilor, dar nu au gasit nici o legatura intre acestea si timpul necesar pentru a ajunge la destinatie.
Astfel de studii au fost facute si in alte orase de-a lungul timpului, majoritatea oferind concluzia ca timpul necesar calatoriei creste cu cat vremea devine mai urata.

Ramane de vazut daca se incumeta cineva sa faca astfel de studii si in Romania si, mai ales, ce rezultate vor avea.

Cea mai noua inovatie de la Michelin – Premier A/S

Michelin Premier A/S

Michelin Premier A/S

Michelin a prezentat la Salonul Auto de la Detroit cea mai noua inovatie in domeniul anvelopelor. Este vorba de anvelope Michelin Premier A/S, o anvelopa pe care producatorul o garanteaza 100.000 de kilometri.

Structura Michelin Premier A/S

Structura Michelin Premier A/S

Inovatia care face posibila aceasta performanta este tehnologia EverGrip cu proprietati regenerative, care ii permite anvelopei sa-si mareasca aderenta in timp, proportional cu gradul de uzura. Astfel, cu cat este rulata mai mult anvelopa Michelin Premier A/S, aderenta si tractiunea se maresc. Pentru un asemenea rezultat uluitor, reteta utilizata contine cantitati mari de siliciu pentru performante la franare si ulei din floarea soarelui, pentru aderenta excelenta pe carosabil umed la temperaturi scazute. Santurile circumferentiale, ce au rolul de dispersa apa dintre anvelopa si carosabil, sunt construite cu o forma speciala si se largesc pe masura ce pneul se uzeaza; acelasi lucru se intampla si cu cele 150 de caneluri, plasate de-a lungul umarului, care nu se vad cand anvelopa este noua, dar apar apoi treptat.

Michelin Premier A/S cu EverGrip este cea mai recenta inovatie din lista lunga de descoperiri introduse de Michelin in industria anvelopelor.
In 1992, Michelin a fost primul producator care a utilizat siliciu pe scara larga, pentru eficientizarea consumului de carburant si cresterea nivelui de aderenta.

Sursa: www.michelin.com

Sfaturi pentru siguranta rutiera pe timp de iarna

Sofatul pe timp de iarna poate cauza probleme chiar si soferilor expereimentati, daca acestia nu sunt pregatiti sau automobilul nu este echipat corespunzator. Pentru a preveni accidente nefericite pe drumurile acoperite de zapada sau gheata este esential sa faceti pregatiri din timp. Mai jos sunt enumerati cei mai importanti pasi care trebuie parcursi inainte de venirea iernii.

  • Asigurati-va ca masina este echipata cu anvelope de iarna. Acestea contin compusi speciali care nu le permite sa se intareasca la temperaturi scazute, asigurand astfel tractiune si stabilitate mult mai bune pe gheata si zapada decat anvelopele de vara. De asemenea, anvelopele de iarna au profilul caii de rulare seminificativ diferit de cel al anvelopelor de vara. Acesta este format din mici santuri care sunt destinate sa permita inlaturarea mult mai eficienta a apei si sa adere foarte bine la drumurile inzapezite;
  • Verificati daca motorul contine suficient antigel si completati daca este cazul cu tipul de antigel potrivit autoturismului dumneavoastra. Un nivel optim de antigel va poate ajuta sa protejati piesele componente ale motorului de eroziune si inghet;
  • Asigurati-va ca bateria are suficienta energie pentru a putea porni autoturismul la temperaturi scazute. Pe timpul iernii, perfromanta bateriei poate scadea cu pana la 50%, asa ca este indicat sa o protejati pe cat posibil (nu porniti multi consumatori de energie in acelasi timp si permiteti bateriei sa se incarce in timpul mersului);
  • Verificati franele pentru a fi siguri ca acestea functioneaza corespunzator. Un defect la sistemul de franare poate provoca derapaje laterale si poate duce la accidente. E bine de retinut si ca folosirea franei de mana este contraindicata la temperaturi sub 0°C. Daca trageti frana de mana pe timpul parcarii autoturismului exista posibilitatea sa nu puteti debloca rotile deoarece cablul acesteia ingheata extrem de usor;
  • Verificati functionalitatea sistemelor de dezghetare, incalzire si spalare a parbrizului. Veti avea vizibilitate mult mai buna daca parbrizul nu este inghetat, murdar sau plin de condens. De asemenea, este necesar sa schimbati lichidul de parbriz cu unul adaptat temperaturilor scazute (nu uitati ca acesta este primul care ingheata, chiar si la 2-3 grade peste 0°C). Inainte de folosira stergatoarelor de parbriz, asigurati-va ca acestea nu sunt blocate de gheata;
  • Verificati cantitatea de ulei de motor si asigurati-va ca are vascozitatea adaptata temperaturilor scazute. In cazul in care ati optat pentru un ulei multigrad, asigurati-va ca nivelul acestuia este suficient pentru a proteja motorul si pentru a oferi performanta optima;
  • Controlati daca farurile si semnalizarea functioneaza corect. Este bine sa faceti un obicei din a verifica functionalitatea acestora constant, chiar si pe timpul verii;
  • Este indicat sa aveti in autoturism o trusa pentru urgente care sa contina alimente si bauturi, medicamente, o patura, o lanterna, sare si o racleta pentru zapada. In cazul in care porniti la drumuri lungi, adaugati in porbagaj si cateva haine groase in plus;
  • Adaptati-va stilul de condus conditiilor de pe carosabil. Este indicat sa mariti de cel putin doua ori distanta fata de autoturismul din fata, sa nu efectuati manevre bruste si sa reduceti din timp viteza inainte de a vira. Reduceti viteza pe suprafete alunecoase si evitati sa franati sau sa accelerati brusc;
  • Planificati cu grija calatoria si mariti marja de timp pentru a ajunge la destinatie;
  • Masurati adancimea profilului anvelopelor – acesta trebuie sa aiba cel putin 1.6 mm pe toata suprafata caii de rulare. Pentru performanta optima, producatorii de anvelope recomanda schimbarea acestora atunci cand adancimea profilului scade sub 3 mm;
  • Verificati presiunea rotilor. O presiune prea mare sau pre mica creste semnificativ uzura anvelopelor si, in acelasi timp, scade confortul si manevrabilitatea autoturismului;
  • Este indicat sa fiti echipat cu un spray impotriva inghetului incuietorilor, in special daca obisnuiti sa deschideti masina cu cheia. Verificati si sistemul de inchidere centralizata a autovehiculului. Daca exista o problema, aceasta se va agrava cu siguranta o data cu scaderea temperaturilor. Spray-ul depozitati-l in casa, nu in portbagaj!
  • Curatati cu atentie zapada si gheata depusa atat pe cat si sub autoturismul dumneavoastra. Acumularile de zapada si gheata intarite pot afecta manevrabilitatea masinii si pot pune in pericol atat siguranta dumneavoastra, cat si a celor din jur;
  • Dupa spalarea masinii, evitati parcarea acesteia in frig. Indicat ar fi ca masina sa fie uscata cu un curent de aer cald pentru a preveni inghetul incuietorilor si chederelor.

V-am oferit cateva sfaturi pentru o siguranta cat mai buna a sofatului pe timp de iarna. Cu toate acestea, este bine sa verificati sistematic functionalitatea tuturor partilor componente ale autoturisumlui pentru a preveni orice incident neplacut. Si nu uitati, este intotdeauna mai bine sa previi!